2023 Elsa Lystad er død

Elsa var unik. Talentet gikk nesten ikke å beskrive, det måtte oppleves. Å mestre alle genre er noen få gitt. Elsa Lystad var en av dem. Hun kunne bare gå inn på scenen eller settet, så visste man hva eller hvem hun var. Det unike var at hun alltid var uforutsigbar. Å overraske er en av scenekunstens viktigste oppgaver. Elsa overrasket. Alltid. I alle media, radio, TV, film, og på scenen. Spennet fra Hvem er redd for Virginia Wolf, innom revy til Fredriksons fabrikk, sier det meste av utallige roller fra mange teatre, film og TV. Hva var det som gjorde at vi ble trukket til henne? Hun berørte. Hun viste oss hva lengsel er. Hun var aldri redd for å være stygg, og det var ikke enkelt for en vakker kvinne som Elsa. Hun satte oss fri. Som Miss Hannigan i Annie for eksempel, der hun viste oss at det hjerteløse også har en forklaring. Vi lo, fordi Miss Hannigan fortjente sin straff. Ikke av hevnlyst, men av forståelse for det gode. Elsa hadde et helt univers å ta av og å spille på. Det delte hun med oss, med kunstnerens store nerve. Elsa visste hva som stod på spill hver dag. Hun visste hva hun måtte, og hun gjorde det. Mannen hennes, Arpad, bar henne fram. De var et tospann, som sammen gjorde det mulig å blomstre så fargerikt som Elsa Lystad gjorde. Enten man har opplevd samspill med henne, eller opplevd hennes troverdige spill fra salen, for det var alltid troverdig, så er man heldig. Elsa har skrevet seg inn i alles hjerter. Det er et stort tap at hun ikke lenger er hos oss. Men så blir det nok morsommere i himmelen. Hvil i fred Elsa. Takk for gapskratt, stillet, sårhet, tårer og all glede.

Bjørn Birch, daglig leder i Kunstnerforeningen. Fotograf ukjent