Edith Roger er død

Det er med sorg vi mottok budskapet om at Edith Roger er død. Hun var en ruvende skikkelse i norsk teater. Hun begynte karrieren som danser, og ble raskt en pioner i moderne dans. Så fulgte det en rekke store oppgaver, som etterhvert førte til hennes store koreografier og oppgaver som regissør.
Fra 1967 ble Edith Roger fast ansatt på Nationaltheatret som regissør. Hun ble der i 30 år. Hennes første oppsetning var på amfiscenen med Sangen om utysket av Peter Weiss. Edith forstod til fulle betydningen av å gå nye veier og å skape nye uttrykk. Hennes forestillinger ble som en følgesvenn inn i uoppdagete univers i både kjente og mer ukjente dramatiske verk. Hun var danseren og regissøren som forstod hva bevegelse kan si der ordene ikke strekker til lenger. Slik ble hennes lekne regiform banebrytende og fornyende, og førte til sceneuttrykk man aldri hadde sett før. Hun lærte oss å alltid stille spørsmål, og å være nysgjerrig. Hun fikk både dansere og skuespillere til å puste med sjelen. Hvorfor skulle man ellers stå på en scene. Edith lagde ledetråder, og lot skuespillerne selv finne veien inn i rollen. Ikke så rart at også de unge skuespillerne elsket formen hennes, slik publikum også gjorde. Edith Roger ble en stor inspirasjon for andre teaterkunstnere med sine over 50 forestillinger bare på Nationaltheatret.

En æra er over når Edith Roger nå har forlatt oss. Vi lyser fred over hennes minne i dyp takknemmelighet.