Ny bok fra Per Qvale

9788274882843[1] (2)Den tradisjonsbundne oslolektoren Oscar Hov avskyr DDR-staten, der hans nærmeste slektninger havnet etter krigen. NS-moren ble håndlanger for Stasi, lille­søsteren offer. Et intrikat, skjebnesvangert kjærlig­hets­forhold er bakgrunnen for at han kjører Trabant. En farma­­ko­logisk fatalitet utfordrer kjærligheten. Han utvikler et sær­egent vennskap med småbrukeren og DDR-nostalgikeren Oskar Torp. I et felles savn av umistelige verdier følger de to med på bulletinene om verdens vaklende allmenntilstand, mens deres liv utspiller seg mellom overmål og nøysomhet, brunst og kjærlighets­tap, bedrøvelse og begeistring, sorg – og blaff av lykke.
Per Qvale (f. 1946) er utdannet litteraturviter, og har i mange år arbeidet som skjønnlitterær oversetter. Han var formann i Norsk Oversetterforening 1986–1990. Han har utgitt flere sak­prosa­bøker, deriblant Fra Hieronymus til hypertekst (Aschehoug 1998) og Samarkand, Sarabande, Sarajevo (Bokvennen 2011). Med Trabant debuterer han som skjønnlitterær forfatter