Messiaen-festival med verdenspremiere

Austbø og Messiaen 1988 foto Gérard Chauvière[1]28. februar framføres Olivier Messiaens Trois petites liturgies for første gang sammen med fargestemme på lerret. Verket er ikke tidligere spilt i Norge.Dette skjer på festivalens avslutningskonsert 28.2. kl 19.30 med Håkon Austbø på klaver sammen med Oslo Sinfonietta, videokunstner Ricardo del Pozo og studenter fra Norges musikkhøgskole.På samme konsert framføres også korverket Cinq Rechants med Det Norske Solistkor.
Håkon Austbø arbeider studieåret 2012/13 med et kunstnerisk utviklingsarbeid som professor II ved Norges musikkhøgskole. Hans prosjekt er å skape en levende og bevegelige fargestemmer til Messiaens musikk.
Å se farger sammen med musikken
– Olivier Messiaens synestesi – at han så farger sammen med musikken – er en helt sentral del av hans kompositoriske virke. Det er ikke bare Austbøs fargestemme som får sin verdenspremiere, men fargene til Messiaens musikk har overhodet aldri før blitt gjort synlig på en lignende måte, sier førsteamanuensis i musikkhistorie Magnus Andersson.
Til tross for at Messiaen så sitt Trois petites liturgies de la Présence Divine som et hovedverk, kanskje som sitt viktigste verk, er det aldri blitt framført i Norge tidligere.
For mer informasjon klikk her